آموزش سئو چیست

پیش نیاز های یادگیری سئو نماشا

اگر حوزه کاری شما به این وبسایت‌ها نزدیک بود می‌توانید با درج کامنت و قرار دادن لینک خود در آن هم پرسش کاربران را پاسخ بدهید و هم این که بک لینک دریافت نمایید. البته این لینک زمانی اعتبار بالایی دارد که لینک‌های سایت مبدا nofollow نباشند. البته که سایت‌های پرسش و پاسخ هم مبدا رایگان و خوبی برای دریافت بک لینک می‌باشد. شما برای این که لینک سازی خارجی برای سایت انجام بدید روش‌های مختلفی را در دسترس دارید اما بهترین کار این است که بهترین و مطمئن‌ترین روش را انتخاب نمایید تا در نهایت نتیجه مطلوب را دریافت کنید. خرید بک لینک‌های بی‌کیفیت علاوه بر این که تاثیر مثبتی را برای شما ایجاد نمی‌کنه در انتها ممکن است که باعث پنالتی شدن سایت شما هم بشود. برای شروع با چند تا بک لینک ساده هم می‌تونید نتیجه مطلوب بگیرید.

در تبلیغات گوگل پس از پایان تبلیغات، جایگاه خود را نیز از دست خواهید داد اما در سئو این‌گونه نیست. همچنین به صورت کلی، هزینه تبلیغات گوگل با توجه به قیمت دلار در ایران بسیار بیشتر از سئو سایت خواهد بود. در تصویر روبرو این دو قسمت مشخص شده‌اند(نتایجی که در کنار لینک مطلب آن کلمه Ad نوشته شده است، تبلیغات گوگل هستند). نتایج الگوریتمی توسط سئو به جایگاه فعلی رسیده‌اند اما تبلیغات گوگل با خرید Google Adwords. اگر در انتها تصمیم به استخدام متخصص سئو گرفتید، دقت داشته باشید که ارائه دهندگان خدمات سئو، دارای کیفیت کاری متفاوتی هستند. شناخت نحوه انتخاب یک شرکت سئو می تواند موجب ذخیره زمان و منابع مالی شما شود، چرا که تکنیک های اشتباه سئو آسیب های جبران ناپذیری به سایت شما خواهند زد.

به عبارت بهتر قصد کاربران برای جست‌وجوی عبارت کلیدی، عاملی مهم در ارزیابی سئو وب‌سایت‌ها به‌شمار می‌آید. برای مثال، موتورهای جستجو باید بتوانند بین “جُرم” و “جِرم” تفاوت قائل شوند. «بک‌لینک یا لینک خارجی» (Backlink | Inbound Link) به لینکی گفته می‌شود که وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند. بک‌لینک‌های هر وب‌سایت به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مستقیم در سئو در نظر گرفته می‌شود چون در حقیقت اعتبار و کیفیت محتوای وب‌سایت شما را تایید می‌کنند. بنابراین وب‌سایت‌هایی که بک‌لینک‌های بیشتر و باکیفیتی از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط دریافت کرده‌اند در رتبه‌های بالاتری در صفحه نتایج قرار می‌گیرند. وب‌سایت با نمایش در این بخش فضای بیشتری از serp را اشغال می‌کند که این موضوع اثر بسیار مثبتی روی «نرخ کلیک» (Click Through Rate) طبیعی صفحه دارد.

چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo  علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگ‌ها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردی‌تر و باارزش‌تر می‌سازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است. نوشتن یک محتوای ساده اما سرشار از نکات مفید برای کاربران با رعایت علائم نگارشی، پاراگراف‌های کوتاه، متون جذاب، ارتباط صمیمانه با کاربر تا حد زیادی در فرایند سئو داخلی به شما کمک می‌کند.

کافی است سئو On-page که در بخش تولید محتوا توضیح دادم را رعایت کنید. این موضوع باعث می‌شود گوگل تا حدی راحت‌تر بتواند محتواهای سایت شما را درک کند و کاربران نیز متوجه ساختار صفحات سایتتان شوند. صفحه اصلی سایت؛ پرقدرت‌ترین صفحه سایت است و این موضوع خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد و فکر می‌کنند هر کلمه کلیدی که در صفحه اصلی هدف‌گذاری کنند؛ به سرعت رتبه می‌گیرد. ضمن اینکه باید طوری نوشته شود تا در نتایج گوگل؛ کلیک خور خوبی داشته باشد و CTR صفحه را بالا ببرد. تحقیق کلمات کلیدی روی تمام کارهای آینده سئو سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. به همین علت نیاز است روی این بخش زمان و تمرکز خیلی زیادی بگذارید.

اگر متن شما قرار است که 5 هدینگ داشته باشد، در این صورت شما باید بین 30 تا 40 درصد از هدهای خود را به استفاده از کلمات کلیدی اختصاص دهید. خدمات مربوط به آموزش به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می­شود که در حالت حضوری دوره­های آموزش در مکان شرکت و به صورت گروهی برگزار می­شود. در حالت غیرحضوری آموزش در بستر اینترنت از طریق دوره­های آنلاین و به صورت وبینار یا ویدئو کنفرانس انجام می­شود. در حال حاضر آموزش سئو غیرحضوری بیشتر طرفدار دارد و به خاطر مسائلی مثل کاهش هزینه­ها، تمرکز بیشتر در حین آموزش و … بیشتر مورد توجه می­باشد. برای سئوی سایت انگلیسی کار سختی را در پیش ندارید و مراحل سئوی این چنین سایت ها همانند سئوی سایت چند زبانه است و به راحتی قابل انجام است. در سایت های انگلیسی به این دلیل که تنها یک زبان وجود دارد، کار سئو راحت تر است.

نتایجی که در گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شوند، دارای تیتری هستند که بزرگ‌تر از باقی نوشته‌ها نمایش داده می‌شود. این قسمت به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که سایت شما چه موضوعی دارد و در چه حیطه‌ای فعالیت می‌کنید. هر قدر عنوان سئویی که می‌نویسید جذاب‌تر و به جست‌وجوی مخاطب نزدیک‌تر باشد، سایت شما کلیک بیشتری دریافت می‌کند. لینک‌های داخلی و خارجی هر دو داخل سایت شما قرار دارند؛ اما اگر سایت دیگری به سایت شما لینک دهد، نام آن بک‌لینک است. بک‌لینک یکی از کلیدی‌ترین بازیگران صحنه سئو است و می‌تواند تاثیر زیادی در رتبه‌ بندی‌ها داشته باشد. برای یادگیری سئو می‌توانید از یک روش ترکیبی استفاده کنید که شامل روش آنلاین و حضور در کلاس‌های تخصصی است.

این الگوریتم‌ها وظیفه دارند «کیفیت» (Quality)، «ارتباط» (Relevancy) و «اعتبار» (Authority) صفحات وب و محتوای آن‌ها را با معیارهای رتبه‌بندی خاصی ارزیابی کرده و نتایج را به کاربران نمایش دهند. در سئو تلاش می‌کنیم وب‌سایت را به این معیارهای رتبه‌بندی نزدیک‌تر کنیم تا الگوریتم‌ها آن‌ها را مرتبط‌ترین نتیجه به جستجوی کاربران تشخیص دهند. چرا که گوگل تمام تمرکز خود را به کار گرفته است که به محتوای سایت‌ها را بر اساس مفاهیم آن بررسی کند. در این صورت تکنیک‌های سئو کلاه سیاه اندکی سخت و چالش برانگیز خواهد بود. در ادامه قصد داریم چند تا از مهمترین الگوریتم‌های گوگل روی سئو سایت‌های تاثیر قابل توجهی دارند را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. اگر اطلاعات خوبی راجب به نحوه تولید محتوا و چگونگی لینک سازی داشته باشید می‌توانید با اطمینان خاطر به استراتژی سایت خودتان بپردازید.

با استفاده از این گزارش کاربران می توانند بفهمند که صفحاتشان چقدر ترافیک دارد. منظور از Segment زیر مجموعه ای از داده ها در Google Analytics است. می‌توانید یکی از بخش‌های پیش‌فرض (مانند ترافیک ارگانیک، ترافیک موبایل) را انتخاب کنید یا یک بخش جدید ایجاد و ذخیره کنید تا بدین شکل گردش کار خود را سرعت ببخشید. بخش Performance علاوه بر نمایش کلمات کلیدی برتری که بیشتری ورودی را برای شما ایجاد می کنند، می تواند ابزاری برای کشف اطلاعات طلایی باشد. تنها چیزی که نیاز دارید یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک (مانند LinkMiner) است که به شما کمک می کند بک لینک های رقبای خود را پیدا کنید.

انتخاب کلمات کلیدی می تواند درآمد شما را تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود خالص ایجاد کند و این مبالغ اصلا برای کسب و کار اینترنتی عددی کاملا کوچکی می باشد و می توانید آن را تا چند برابر افزایش دهید. منظور از Technical Seo (سئوی فنی) بهبود جنبه‌های فنی و تکنیکی یک وب سایت بمنظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ارکان تکنیکال سئو، قابل فهم ساختن هرچه تمام‌تر محتوای یک وب سایت برای موتور جستجو و نیز سریع و آسان کردن فرآیند بررسی آن است. به بیان دیگر، با استفاده از سئوی تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا راحت‌تر به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. دلیل نام‌گذاری تکنیکال سئو یا سئوی فنی این است که، در اصل این نوع سئو هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت شما ندارد و هدف اصلی آن بهینه سازی زیربنا و زیرساخت وب سایت شماست. در سال 2024 گوگل تاکید ویژه‌ای بر روی الگوریتم محتوای مفید خود دارد.

سئو (SEO) ترکیب هنر و علم است که به بهبود دیده‌ شدن وب‌ سایت‌ها در دنیای بی‌پایان اینترنت کمک می‌کند. به جای این که منتظر باشید کاربران به‌طور اتفاقی به سایت شما سر بزنند، سئو راهی است که موتورهای جست‌وجو را متقاعد می‌کند تا شما را به عنوان مقصد اول به کاربران نشان دهند. یکی دیگر از معایب بزرگ بهینه سازی سایت با استراتژی سئوی کلاه سیاه این است که وقتی افراد از سایتی بازدید می‌کنند که از راه‌حل‌های میان‌بر استفاده می‌کند، معمولاً مدت زیادی در سایت نمی‌مانند. برای یک انسان کاملاً واضح است که وب‌سایتی که از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کند ارزش چندانی ندارد. هنگامی که افراد به‌سرعت یک وب‌سایت را ترک می‌کنند، الگوریتم گوگل به دلیل نرخ پرش (Bounce Rate) بالا آن را جریمه می‌کند.

علاوه بر این، باید شرایط فعلی مانند زمان و بودجه را نیز در نظر گرفت. این روش معمولاً برای پروژه‌هایی که نیاز به رشد سریع دارند و منابع کافی برای مدیریت و نگهداری شبکه فراهم است، مناسب‌تر به نظر می‌رسد. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. سئو تکنیکال وب‌سایت را از این جهت که در داخل وب‌سایت انجام می‌شود، می‌توان بخشی از سئو داخلی صفحه در نظر گرفت.

در آپدیت جدید گوگل به سراغ سئوکاران کلاه سیاه رفته است و تمام تلاش خود را به کار گرفته که تکنیک‌های اسپم را شناسایی کند و به صورت جدی با آن ها مقابله نیز نماید. الگوریتم اسپم برین در چند حالت محتوای شما را بررسی خواهد کرد و در صورت کشف رفتار و محتوای اسپم گونه با آن برخورد خواهد کرد. به عنوان مثال اگر محتوای شما حاوی کامنت اسپم باشد، به احتمال زیاد با چالش مواجه خواهد شد. شاید با خود فکر کنید که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی کیفیت بالایی ندارد، باید بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. محتوای تولید شده با هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، اما چالش اصلی ما زمانی است که باید صرف کنید. تولید محتوای 2000 کلمه ای برای یک متخصص کانتنت مارکتینگ بین 2 تا 3 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

با جستجو در گوگل و مطالعه منابع رایگان ممکن است محتوایی را انتخاب کنیم که کارایی و معنای خود را از دست داده باشد و به دلیل اینکه هنوز قدرت تشخیص درست نداریم آن را به عنوان یک منبع معتبر بپذیریم. منابع متنوع و جذابی برای یادگیری سئو وجود دارد و خوشبختانه بیشتر آنها رایگان هستند. مثلا در سایت آکادمی وبسیما می‌توانید به 200 مقاله، 30 ساعت ویدیو و 20 کتاب به صورت کاملا رایگان دسترسی داشته باشید و دانش اولیه برای ورود به حوزه سئو را فرا بگیرید. هرچقدر شما جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید کاربران بیشتری به سایت خود جذب خواهید کرد و هرچقدر که بستر مناسب تری برای آنها فراهم کرده باشید نرخ تبدیل به مشتری افزایش خواهد یافت. ولی زمانیکه تاثیر آن را در رشد و رونق کسب و کار خود مشاهده می‌کنید متوجه خواهید شد که ارزش این همه انرژی و هزینه را داشته است.

در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش می دهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است. پس از اینکه دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو را کسب کردیدفرصت را از دست ندهید. شما می توانید با شرکت در دوره های تخصصی آموزش سئو در زمانی کوتاه دانش خود را تکمیل کرده و تکنیک های کاربردی زیادی را بیاموزید. به مراحلی که در بالا برای تبدیل شدن به کارشناس سئوی حرفه‌ای ذکر کردیم، باید پیگیری موضوعات روز دنیای سئو و آخرین به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را هم اضافه کنیم. فراموش نکنید که سئوی وب‌سایت عملی پویاست و باید دائما در حال یادگیری و آزمون و خطای نکات جدید باشید. «NAP» مخفف «نام (Name)، آدرس (Address) و شماره تماس (Phone Number)» است.

گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز از متن URL صفحه برای تعیین محتوای صفحه وب استفاده می‌کنند. درک سئو خارجی، سئو داخلی و سئو محلی و شناخت تفاوت‌های آن‌ها در اجرای یک سئو خوب لازم و ضروری است و می‌تواند در مسیر طراحی سئو شما را کمک کند. روش‌های بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب‌سایت با رعایت قوانین و مقررات موتورهای جستجو سئو کلاه‌ سفید می‌گویند. در این روش، تلاش برای بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج سرچ گوگل و دیگر موتورهای جستجو با استفاده از تکنیک‌های شفاف و مجازی بوده که از جانب گوگل تعریف شده است. سئو (SEO) مخفف عبارت Search engine Optimizatin به معنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است.

وب‌سایت‌های مجله‌ای با توجه به تعداد زیاد صفحاتشان؛ پتانسیل هزاران ارور دارند و نگهداری تکنیکال این سایت‌ها از نان شب واجب‌تر است. روش کار سیستم افلیت به این صورت است که به افرادی که باعث فروش محصولات شما می‌شوند درصد می‌دهید. به علت اهمیت بسیار زیاد بازاریابی محتوا در سئو؛ من یک ماژول دوره جامع را به صورت کامل به بازاریابی محتوایی در سئو اختصاص دادم. من تعجب می‌کنم بعضی از سایت‌های فروشگاهی بخش مقالات و وبلاگ ندارند! در صفحات دسته‌بندی مقالات در سایت‌های فروشگاهی؛ چندان بحث سئو نداریم.

زمانی که یک سایت داخل گوگل ایندکس می‌شود یک اعتباری را دریافت می‌کند ، هرچه قدر اعتبار سایت شما بالاتر باشد رتبه بالاتری را کسب می‌کنید. که خوب مسلما این مورد جزو یکی از موارد مهم در سئو خارجی و داخلی است. از سایت MOZ و یا سایت‌های مشابه می‌توانید عدد آتوریتی وبسایت‌ها را مشاهده کنید. یکی از نکات مهم برای سئو کردن سایت این است که شما به زمان بندی درست سئو خارجی آشنا باشید و لینک سازی خارجی را به درستی انجام بدهید. معمولا زمانی که سایت تازه و نوپا است شما باید به خوبی روی سئو داخلی کار کنید و سایت از لحاظ سئو داخلی بهترین عملکرد را داشته باشد.

Google Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل رایگان وب سایت است که ترافیک وب سایت و رفتار کاربران را ردیابی و گزارش می کند. Google Analytics یک ابزار قدرتمند است که داده های مفیدی را ارائه می دهد. با این کار شما می توانید عملکرد وب سایت خود در دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه را مقایسه کنید و در مورد بهینه سازی بیشتر سایت خود، گام های مناسبی بردارید. یک استراتژی مستحکم لینک سازی باید همیشه شامل روش‌های مختلفی برای دریافت لینک باشد، backlink profile شما را تا حد امکان متنوع نگه دارد و از بک لینک ها را از سایت های مرتبط دریافت کند. وقتی نوبت به ارزیابی کیفیت بک لینک می‌رسد، من همیشه به طیف وسیعی از معیارها مانند ارزش دامنه، سطح ترافیک ارگانیک، رشد مثبت تعداد بک لینک ها و غیره نگاه می‌کنم.

تمام نکاتی که در این صفحه آموختید روی تمام این سیستم‌ها نیز باید پیاده‌سازی شود. برای مصاحبه نیازی نیست حتما دفتر بزرگ و دکور مناسب داشته باشید (البته اگر داشته باشید بهتر است). شما می‌توانید مصاحبه‌‌های صوتی یا تلفنی یا لایو اینستاگرام داشته باشید و متن همان را در صفحات مقاله منتشر کنید. پس روش اول دریافت بک‌لینک برای سایت‌های مجله‌ای نوشتن مقالات تحلیلی است. چنانچه سایت شما نتواند درخواست‌‌ها را به سرعت پاسخ دهد؛ این ربات‌ها؛ سرعت خزش را اتوماتیک پایین می‌آورند تا سایت شما به اصطلاح Down نشود. شما هر مقاله‌ای که می‌نویسید؛ ممکن است به چندین دسته‌بندی مربوط باشد.

یکی دیگر از مشکلات آموزش‌های رایگان این است که مفاهیم را به صورت پراکنده در اختیار ما قرار می‌دهند. مثلا یک استوری در اینستاگرام درباره گوگل دیسکاور می‌بینیم و فردا مقاله‌ای با موضوع نقشه سایت را مطالعه می‌کنیم. هردوی این مفاهیم در ذهن ما نقش بسته ولی ارتباط آنها را به درستی درک نمی‌کنیم. در آینده، سئو به طور فزاینده ای پیچیده تر خواهد شد، اما با تمرکز بر اصول کلیدی و استفاده از ابزارهای مناسب، می توانید به رتبه های برتر در نتایج جستجو دست پیدا کنید. هدف از آموزش عملی سئو وب سایت، تجهیز شرکت‌کنندگان به دانش و مهارت‌هایی است که برای پیاده‌سازی استراتژی‌های موثر سئو در وب سایت‌های خود یا برای مشتریان نیاز دارند.

یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. در این وبینار، تعدادی از سایت های انتخابی را تحلیل کردیم و با موارد مانند بخش پرفورمنس، دیسکاور، ایمپرشن و … اشاره کرده ایم. برای اینکه یک موتور جستجو بتواند صفحه شما را ایندکس کند، ابتدا باید ... بک لینک به لینک هایی اطلاق می شود که از دامینی دیگر به دامین شما داده شده اند. از سوی دیگر، اگر تغییری پیش‌بینی نشده اتفاق بیفتد، تقریباً هرگز نمی‌توانید از گزارش‌های پیش‌فرض چیزی نتیجه‌گیری کنید.

برای ساخت یک شبکه قوی، باید دامنه‌های معتبر، هاست‌های مختلف‌ و ‌محتوای باکیفیت تهیه کرد. اگر بک‌لینک از یک سایت معتبر و با دامنه قوی (مثل سایت‌های خبری یا دانشگاهی) باشد، ارزش بیشتری برای سایت شما دارد. اما اگر از سایتی با کیفیت پایین و اسپم لینک بگیرید، ممکن است حتی به جای بهبود، به رتبه سایت شما آسیب بزند. بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایه‌ای‌ترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده‌ و اولیه‌ی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود.

در‌واقع، نه چیزی است که حاضر باشید موتور‌های جستجو را از انجامش مطلع سازید و نه چیزی است که لازم باشد بطور خودکار بخاطرش پنالتی شوید. چرا‌که شرایط استفاده از خدمات موتور‌های جستجو درباره این اقدامات، نا‌معلوم و غیر‌واضح است. سئو‌ی کلاه خاکستری ضرورتا عمل بدی نیست اما با نیت جلو افتادن در رتبه بندی‌ها انجام می‌شود. برای مثال، وقتی محتوا‌ی متنی را صرفا با هدف کسب رتبه بنویسیم بطوریکه فقط به حد کافی کلمات کلیدی داشته باشد که بتواند ترافیک بگیرد اما ارزش چندانی نداشته باشد و زیاد به کار بازدید کننده نیاید. یادگیری سئو با درک مفاهیم اصلی آغاز شده و در فراگیری مهارت‌ها و تکنیک‌هایی شامل تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی سئو، تولید محتوا، لینک سازی، سئو تکنیکال و کار با ابزارها به تکامل می‌رسد. با بیش از 12 سال تجربه بهترین مسیر برای آموزش SEO را برای شما طراحی کرده‌ایم.

در این صورت قدرت تحلیلی این الگوریتم افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند به صورت ویژه روی محتوای سایت‌های مختلف نیز تاثیر گذار باشد. دقت کنید که این الگوریتم به صورت ویژه روی محتوای مفهومی تمرکز دارد و به دنبال مفاهیم آموزش داده شده در یک محتوا است. زمانی که شما به بررسی مشکلات افراد تازه کار می‌پردازید، متوجه می‌شوید که محتوایی که این دوستان در سایت خود قرار می‌دهند، توسط گوگل ایندکس نمی‌شود. علت این موضوع معمولا این است که سایت آن‌ها داری یک نقشه سایت مناسب نمی‌باشد. شما به هر میزان که نقشه سایت قوی‎‌تری داشته باشید، سرعت ایندکس مقالات و مطالب شما بیشتر خواهد شد. حال با توجه به این موضوع ما برای اینکه بتوانیم حجم صفحات خود را کاهش دهیم، از برنامه ذکر شده استفاده می‌کنیم.

به عنوان مثال، لینک گرفتن از سایت‌هایی مانند Harvard یا TechCrunch می‌تواند باعث افزایش چشمگیر رتبه شما شود. این نوع لینک‌ها هرچند دشوار به دست می‌آیند، اما ارزش بالایی دارند. «نقشه سایت یا سایت‌مپ» (Sitemap) یک فایل متنی با فرمت XML است که تمام صفحات وب‌سایت در آن فهرست شده‌اند. ربات‌های جستجوی گوگل از طریق لینک‌های درون سایت‌مپ صفحات مهم وب‌سایت و آخرین تغییرات و به‌روزرسانی‌های آن‌ها را تشخیص می‌دهند. بنابراین با ثبت سایت‌مپ برای وب‌سایت در حقیقت نقشه راهی به ربات‌های جستجو می‌دهید تا تمام صفحات وب‌سایت را به‌طور کامل بررسی و نمایه‌گذاری کنند.

برای کسب و کارهایی که وابسته به یک موقعیت جغرافیایی هستند (مثلا رستوران، داروخانه، پاساژ و …) سئو محلی اهمیت بسیار بالایی دارد. با ثبت در نقشه گوگل، درج تصاویر جذاب و کسب دیدگاه مثبت از مشتریان می‌توانیم شانس نمایش در نقشه گوگل و صفحه نتایج جستجو را افزایش دهیم. شاید اولین و ساده ترین بیان این باشد که؛ SEO نسخه کوتاه شده ای از عبارت Search Engine Optimization است یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. در تحقیق کلمات کلیدی سایت وبلاگی؛ هدف اصلی شما پیدا کردن موضوعات مهم و پر جستجوی حوزه کارتان است. لینک‌های ساختاری؛ لینک‌هایی هستند که تقریبا در تمام صفحات سایت تکرار می‌شوند و می‌توانند اهمیت یک صفحه را برای موتورهای جستجو و کاربران مشخص کنند. نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن‌های بی‌معنی، تزریق بی‌خاصیت کلمات کلیدی در متن‌ها، ارائه‌ی لینک‌های بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود.

استفاده اشتباه و ناشیانه از فایل robots.txt می‌تواند خزش و ایندکس یک وب‌سایت را نابود کند. استفاده فایل robots.txt جلوگیری از خزش تعدادی از صفحات سایت است که نمی‌خواهیم توسط ربات‌های گوگل ایندکس شوند. استفاده اشتباه از رل کنونیکال باعث می‌شود صفحات تکراری زیادی در سایت بوجود بیاید و بودجه خزش سایت با مشکل مواجه شود. اگر سایتتان وردپرسی نیست می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین این کار را انجام دهید. نقشه سایت را می‌توانید با استفاده از افزونه یواست یا رنک‌مث یا ابزارهای آنلاین sitemap generator بسازید. در ادامه مهم‌ترین نکات کدهای HTML که در سئو موثر هستند را تیتر وارد ذکر می‌کنم.

شاید با جرات و البته کمی مبالغه بشه جواب سوال “سئو چیست؟” رو با محتوای خوب پاسخ داد. اگر با وبسایت سر و کار دارید احتمالا عباراتی مانند “سئو سایت“، “بهینه سازی سایت“، “بهینه سازی موتور جستجو” و موارد مشابه دیگه رو زیاد شنیدید. سئو سایت چیست؟ راه‌های افزایش بازدید سایت کدام‌اند؟ اینها سوالاتیه که تو ذهن مخاطب ممکنه به وجود بیاد. سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. دوره آموزش سئو این سایت یک دوره جامع و کاربردی است که صفر تا صد آن چیزی که برای استاد شدن در سئو و رسیدن به یک درآمد رؤیایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیاز دارید، در آن گنجانده شده است.

از رو شما باید تمامی فایل‌های ذکر شده را فشرده سازی کنید و تبدیل به یک فایل CSS و یک فایل Js  کنید. شما با این کار می‌توانید کیفیت ساختاری سایت خود را نیز افزایش دهید. از طرفی شاید شما به این موضوع فکر کنید که قابل سایت شما یک قالب ورد پرسی آماده است. شما می‌توانید از افزونه‌‌های استفاده کنید سرعت سایت شما را به صورت قابل توجهی افزایش دهید. برای درک بهتر این بخش به شما توصیه می‌کنم که به « آموزش وردپرس » برترآموز مراجعه کنید.

خوشبختانه؛ افزونه یواست این کار را به صورت اتوماتیک برای شما انجام می‌دهد. مثلا سایت searchenginejournal در دستورالعمل مقالات مهمان و تبلیغاتی خود آورده است حداقل متن باید ۱۰۰۰ کلمه باشد و البته اکثر مقالات نویسندگان خودشان هم بیش از ۱۰۰۰ کلمه است. با توجه به اینکه امکانات وردپرس و آموزش‌های وردپرس به وفور پیدا می‌شود وقت خود را صرف سیستم‌ مدیریت محتوای دیگری نکنید. کار حرفه‌ای که باید در شروع کار انجام دهید این است که حداقل ۱۰ منبع برای نوشتن محتوهایتان پیدا کنید. طبق تحقیق من؛ یک نویسنده خوب می‌تواند روزی تا ۵ مقاله ترجمه‌ای بنویسد.

شما برای اینکه بتوانید لینک سازی خارجی مناسبی داشته باشید، باید محتوای که در سایت خود استفاده می‌کنید، یونیک و دست اول باشد. در این صورت اعتبار سایت شما هم از نظر گوگل و هم از نظر مخاطبین شما به صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید شما برای اینکه یک سئو خارجی خوب و با کیفیت داشته باشید، می‌توانید از پارامترهای مختلفی کمک بگیرید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هریک از کارهایی که شما انجام می‌دهید، در کنار مزایایی که برای شما دارد ممکن است معایبی نیز برای شما داشته باشد. این نکته را به این دلیل گفتیم که بدانید، لینک سازی خارجی به جهت تقویت سئو خارجی سایت معمولا یکی از بهترین راه‌های موجود شما می‌باشد.

با آموزش و یادگیری استفاده از ابزارهای سئو، سئوکاران می توانند به طور موثرتری وب سایت ها را بهینه سازی کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو ارتقا دهند. اگر شما یک سئوکار هستید، استفاده از ابزارهای سئو می تواند به شما در ارتقای سطح کارتان و دستیابی به نتایج بهتر کمک کند. در این مقاله، شما با اصول و مبانی سئو، تکنیک های سئو on-page و off-page، و ابزارهای سئو آشنا خواهید شد. با مطالعه این مقاله، شما می توانید به تنهایی وب سایت خود را بهینه سازی کنید و رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید. ساخت PBN در شرایطی که زمان و هزینه کافی برای ایجاد و نگهداری آن وجود نداشته باشد، ریسک بسیار بالایی دارد.

اما در برخی موارد می‌توانند به‌عنوان روش‌هایی نامناسب شناخته شوند. با انجام سئو وب‌سایت شما به‌راحتی شناسایی شده و با کسب رتبه بالاتر به کاربر نمایش داده می‌شود و شرکت‌ها همیشه برای بودن در صفحه اول گوگل با رقبای خود در تلاش هستند. با استفاده از تکنیک‌های سئو، می‌توانید محتوای خود را به نحوی بهینه کنید که بهترین نتیجه را در میان رقبا بیابید. این روش به شما کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوید و به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی کمتری نیاز داشته باشید. این که موتورهای جستجو برای درامدزایی از تبلیغات استفاده می کنند چیز طبیعیست. هدف آنها ارائه پاسخ های بهتر به کاربران، بازگشت آنها به موتورهای جستجو در آینده و صرف زمان بیشتر کاربران در نتایج جستجو است.

برای یادگیری بهتر سئو لازمه که اصول موتورهای جست و جو را بهتر بشناسیم، در صفحه آموزش سئو خلاصه ای از این موارد را در یک ویدئو برای شما بازگو کرده ام. در کل برای یادگیری سئو لازم است که آزمون و خطاهای بسیاری را تجربه کنید. اگر تخصصی در این زمینه ندارید و تازه با خواندن این مقاله با سئو و اهمیت آن آشنا شدید، بهتر است انجام سئو را به یک متخصص واگذار کنید. توجه داشته باشید که سئو کردن سایت بدون داشتن دانش کافی در این زمینه، می‌تواند منجر به حذف کامل وب‌سایت از نتایج جستجو شود. هر چه تولید محتوا در سایت بهتر و باکیفیت‌تر انجام شود‌،‌ سایت رتبه بهتری نیز خواهد گرفت.


بهترین سئوکار ارومیه